Scootmobieltraining

Door: Mariëlle Achten, Gehandicapten Platform Venray
Op: dinsdag 28 mei 2024

Scootmobieltraining 7 september 2024.

De werkgroep Scootmobiel van het Gehandicaptenplatform Venray organiseert zaterdag 7 september weer de jaarlijkse scootmobieltraining.

De werkgroep heeft het programma nog niet helemaal klaar. Onderdeel van de training is in ieder geval een uitleg over de verkeersregels die gelden voor een scootmobiel. Wanneer heb je voorrang? Wanneer ben je voetganger of verkeersdeelnemer? De uitleg wordt gegeven door een medewerker van Veilig Verkeer Nederland. Een ergotherapeut zal uitleg geven over de zithouding, de bediening en de mogelijke aanpassingen aan de scootmobiel ter verhoging van de veiligheid. En natuurlijk wordt de training afgesloten met een oefening in de praktijk.

De werkgroep zal de komende tijd het programma verder uitwerken. Wij houden u via onze website en facebook op de hoogte van de voortgang en de mogelijkheden om u aan te melden voor de training. Mensen die via de gemeente een scootmobiel hebben, krijgen te zijner tijd een uitnodiging voor deze cursus van de gemeente.

Een scootmobiel is een populair en niet meer weg te denken vervoermiddel voor mensen die slecht ter been zijn. Dat trainen en oefenen van belang is, blijkt uit het onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft uitgevoerd. 1Vandaag besteedde vrijdag 26 april aandacht aan dit onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat de scootmobiel relatief gezien het meest dodelijke voertuig in het verkeer is. Per 100.000 scootmobiel gebruikers overlijden ongeveer 13 gebruikers. Bij fietsers is dat ongeveer 1 en bij auto’s ongeveer 2 per 100.000. In het programma werd dringend geadviseerd een cursus te volgen. De oorzaak van de ongevallen ligt in de bediening en het ontbreken van een noodknop. De bediening van de remmen is tegengesteld aan de fiets. Een van de redenen is ook dat de scootmobiel die verstrekt wordt via de WMO drie wielen heeft. Bij hoge snelheid en het oprijden van drempels is meer kans op omvallen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een nieuw kader voor gehandicaptenvoertuigen. Hieronder valt ook de scootmobiel. Er wordt o.a. onderzocht hoe door middel van rijvaardigheidscursussen de veiligheid verbeterd kan worden. Ook de maximumsnelheid is onderdeel van het nieuwe kader.

Delen via...