Op 26 juni jl is de officiële opening geweest van de "Drielandentrein" vanuit station Aken, Heerlen, Maastricht naar Luik. Natuurlijk kun je op de verschillende stations opstappen, een deel van het traject kiezen en weer teruggaan. Een Euregionaal project, dat niet zo eenvoudig was om te realiseren door verschillende stroomnetten van Duitsland, Nederland en België.
Door de samenwerking van meerdere partijen (vervoerbedrijven en overheden) van deze landen is dit gerealiseerd. In Nederland is dit door subsidie (Provincie en Rijksoverheid) gefinancieerd.
Bij de officiële opening van de "Drielandentrein" waren alle betrokkenen aanwezig. Else de Bont en Herman Evers waren vanuit FGL gevraagd om mee te gaan als VN-ambassadeurs voor inclusie. Het was een feestelijke gebeuren met een feestelijk onthaal. De taak van FGL was om de toegankelijkheid van de trein te beoordelen vanuit inclusie. Herman Evers is specialist op het gebied van slechtziend/ blindheid en Else de Bont is een rolstoel gebruiker en kan een loopbeperking en/ of rolstoel gebruik goed beoordelen.
Reisverslag
De reis begon in Maastricht. Op deze hete zomerdag was het heel fijn om te voelen dat er een airconditioning in een nieuwe Euregiotrein met de vlaggen van de 3-landen op de treinstellen. Deze Arriva trein is binnen voorzien van goede contrasten aan de leuningen en knoppen. Maar ook aan de buitenkant contrasten bij de instapdeuren. Er is een rolstoelsymbool aan de buitenkant om de instapplaats aan te geven, binnen is een rolstoeltoilet aanwezig en een speciale plek om met de rolstoel plaats te nemen. Tijdens de rit wordt in 3-talen de reisinformatie doorgegeven en waar men moet uitstappen. Er is een hulpmiddel bij de in- en uitstap dat uit geklapt wordt bij het instappen/ verlaten van de trein. Het hoogteverschillen zijn 2 cm. Toch is aan te raden achteruit met de rolstoel erin en eruit te rollen. Dit omdat de voorwieltjes van de rolstoel bij de rolstoel altijd kleiner zijn. Het is mogelijk om te reizen zonder reisassistentie. Veel mensen waren geïnteresseerd in of en hoe dat lukt in deze nieuwste versie van de Arriva trein, zowel voor mij met rolstoel als voor Herman.
De vraag is of er mogelijkheden zijn om een begeleidingskaart in "Drielandentrein" te gebruiken? En kan de nieuwe Europese gehandicaptenkaart/ begeleidingskaart een verbetering met zich meebrengen?
Er waren goede gesprekken gevoert met leden van Provinciale Staten (Leon Vaessen en Jacques Michél Bloi), Arriva en anderen. Dit om inclusie/ toegankelijkheid nog beter op de kaart te zetten/ onder de aandacht te brengen. Op het prachtige station (van architect Santiago Calatrava) in Luik waren er meerdere toespraken, overigens ook in de 3-talige trein werden er toespraken gehouden. Het was een hele klus geweest om 1 trein door te laten rijden door 3 landen., omdat er in Duitsland, Nederland en België hebben verschillende elektriciteit netwerken voor treinen.